Geschiedenis

In hetzelfde jaar dat de kinderserie Swiebertje voor het eerst op tv kwam en het eerste boek van Nijntje in de winkels lag, werd er ook in Leidschendam geschiedenis geschreven.
Enkele ouders namen onder leiding van de heer W.J. Tamboer het initiatief om een kinderspeeltuin op te richten. De speeltuin zou onder toezicht van buurtbewoners staan en moest een echte trekpleister voor kinderen worden.

Na veel vergaderingen, overleggen en avondwerk was het dan eindelijk zover: op 16 december 1955 werd de Leidschendamse Speeltuin Vereniging geboren.

In eerste instantie was de vereniging nog niet heel groot, maar na een driedaagse ledenwerfactie groeide ze snel. Eind december was de vereniging al 175 gezinnen groot met totaal 700 kinderen.

Al van jongs af aan was de vereniging actief. Nog geen vier maanden oud en er werd al een Fancy Fair georganiseerd op het Damplein. Maar liefst 3.000 bezoekers kwamen er op af.

Voor toenmalig burgemeester Banning was het enthousiasme van de  aanhangers van de vereniging voldoende reden om haar een eigen speelplek te geven. In de Willem Pijperlaan werd daarom een klein veldje speelklaar gemaakt.

Op 2 juni 1956 nam de vereniging daar haar eerste stappen als speeltuin met enkele speeltoestellen.

Al snel groeide de vereniging uit haar jasje en moest er een groter speelterrein gezocht worden. Op 9 juni 1962 verhuisde de vereniging naar de Rozenlaan, waar ze het nu nog steeds goed naar haar zin heeft. De speeltuin was vanaf dat moment een ’echte’ speeltuin met een kabelbaan, een grote zandbak met zitjes voor de ouders, een voetbalveld, een rolschaatsbaan en nog veel meer.
Ook werd een clubgebouw gebouwd, waarin diverse activiteiten georganiseerd werden.

Nu, na meer dan 60 jaar, is de vereniging nog steeds actief. Jaarlijks worden veel activiteiten georganiseerd, van kinderbingo en kleedjesmiddagen tot zomerfeesten en reisjes naar pretparken. Ook komen de paashaas, Sinterklaas en de kerstman ieder jaar trouw op bezoek. Door de jaren heen is niet alleen het clubgebouw diverse keren uitgebreid, ook de speeltuin heeft nog meer toestellen gekregen waarop kinderen naar hartelust kunnen spelen, bijvoorbeeld op het kasteel met loopbrug, het vliegende tapijt, het zandspeelhuisje, de waterplaats, in de ondergrondse tunnel, … te veel om allemaal te noemen!

De Leidschendamse Speeltuin Vereniging heeft een bruisend hart dat na meer dan 60 jaar nog steeds gezond klopt.